2 Temmuz 2020 Perşembe

Usability - Öğrenmesi ve Kullanması Ne Kadar Kolay

Giriş
Buradaki kullanıcı kavramı özürlü/engelli olmayan, ortalama kullanıcı. Özürlü/engelli kullanıcılar için Accessibility kavramı var.

1. Usability Nedir
Açıklaması şöyle. Öğrenmesi/anlaması ve kullanması kolay yazılım diyelim.
Here we are trying to make the system as easily usable and understandable as possible

Here we ensure the following things:

- How easily can a person use the system without reading manuals
- How easily can a person move different components without being distracted by unnecessary features
- What is the learning curve for the new feature
- Does the UI design confuse the person? for example, the button says delete but it just archives the content
- and so on
ISO/IEC 25010 açıklaması şöyle
Usability —can specific users use the app in specific conditions?
a) Appropriateness recognizability — can users can recognize whether the app is appropriate for their needs?
b) Learnability — is it easy to learn how the app works?
c) Operability — is the app easy to operate and control?
d) User error protection — does the app protect users against making errors?
e) User interface aesthetics — is the user interface pleasing to the eye? (watch out — that’s a very subjective issue!)
e) Accessibility — can the app be used by people of all characteristics and capabilities?
Example: “When logged in and navigated to the payment page it takes the user up to 3 clicks to pay with the preregistered valid credit card”
1.1 Highly Usable
Açıklaması şöyle.
Usability means to deal with how easy and intuitive a website is to use. If the users can use a website without any instructions, we would call it highly usable. Usability testing focuses on measuring the ease at which website can be used.
2. Kullanıcı Deneyimi (User Experience) Nedir?
User Experience yazısına taşıdım

3. Müşteri Deneyimi (Customer Experience) Nedir?
Bu terim User Experience terimine göre çok daha geniş bir anlama sahip. Bir şirketin tüm ürünlerinin marka algısını yönetmek gibidir. Açıklaması şöyle
Customer experience is a broader concept than user experience. It is the customer's experiences with all silos of the brand and not just the specific product or service. CX is an overarching concept encompassing all channels, all products, and end-to-end services within the same brand, and how the user feels about the brand as a whole. Ideally, a CX team focuses on how users perceive — advertising, brand reputation, sales process, the fairness of pricing, product delivery, product's UX, and customer service.
4. User Experience İle Usability İlişkisi
User Experience ile Usability bazı noktalarda buluşuyor. Bazı kullanımı kolaylaştıran örnekler şöyle

4.1. Mobil Uygulamalarda Card Görünümü
Verinin enlemesine ve ekrandan taşacak şekilde gösterilmesi uygun değil.  Card Görünümünde veri dikey şekilde sıralanmış card çerçevesi içinde gösterilir. Böylece kullanıcı aşağıya doğru kaydırarak istediği çerçeveye erişir. Açıklaması şöyle.
The natural orientation of a smartphone is portrait, and the natural scroll direction is down, creating a view which is very narrow compared to its possible length. If your table doesn't fit, you could consider either
...
Another idea would be not to use a matrix, but present every stage as 'cards'. That way, you do lose the benefit of seeing what is required for a specific role throughout the project.
4.2. Mobil Uygulamalarda Thumb Zone
Baş parmak mobil uygulamalarda çok kullanıldığı için nesneleri "thumb zone" içine yerleştirmek kullanımı kolaylaştırıyor.

4.3. Web Uygulamalarında Breadcrumbs
Web uygulamalarında kullanımı kolaylaştırır


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder