Bu terim 1993 yılında beri hayatımızda var. Açıklaması şöyle
As usability became the prime focus of businesses, in 1993, Donald A. Norman, American researcher, professor, author, and founder of Nielsen Norman Group, coined the term user experience, which focused on cognitive ergonomics and a user-centered design.Açıklaması şöyle. Yani amaç bir işlevi sadece yerine getirmek değil, onu en kolay/verimli şekilde yerine getirmek.
The goal of the UX team is to ensure that software and app developers design products that meet the promises made to the customer and also solve problems in an efficient manner. They love qualitative methods. They emphasize how people feel while using the product, and they work well with small sample sizes.Bu amaç için ürünün bir sürü özelliğine değişiklik yapılabilir. Etkileşim, algılama, görsel yapı gibi. Açıklaması şöyle.
UX has its roots in behavioral science, precisely cognitive science and ethnography.
The UX is the experience of the user with a specific product, a website, app, or software. The design interface — its functionality, usability, information architecture, navigation, interactivity, comprehension, learnability, visual hierarchy, etc. — all make up UX.
Basitleştirme
Bir çok ürününü karmaşık olmasından şikayet ediliyor. Burada Tesler's Law devreye giriyor.
Tesler's Law
Açıklaması şöyle. Her üründe belli miktarda azaltılamayan karmaşıklık vardır. Bu karmaşıklık ya ürüne ya da kullanıcıya yüklenir.
Every application has an inherent amount of complexity that cannot be removed or hidden. Instead, it must be dealt with, either in product development or in user interaction.
Tesler karmaşıklığın mümkün olduğunda kullanıcıya yüklenmemesini savunuyor.
Peki Ürün Neden Karmaşık?
Her yeni "faydalı" özellik aslında kendisiyle birlikte yeni karmaşıklık getirir. Bu durumda ürün artık eskisi gibi basit değildir. Bu durumda ürünün kullanıcıya ifade ettiği kavramsal modeli (conceptual model) anlamak/değiştirmek gerekir. Çünkü karmaşa aslında kullanıcının anlayışında yatmaktadır.
Basitlik Her Zaman Gerekir mi?
- Örneğin Photoshop yeni başlayan birisine çok karışık gelebilir ancak uzman birisi için sağladığı tüm özellikler aslında gereklidir.
- Örneğin tamamen otomatik uçan bir uçak, acil bir durumda pilotun el alışkanlığı kaybolduğu için zararlı bile olabilir.
- Hatta bazı durumlarda basitlik kullanıcıya güvensizlik bile aşılayabilir.
Dolayısıyla aslında iki çeşit karmaşıklık vardır
1. Perceived Complexity : Ekranda ne kadar bileşen ve gösterge olduğu
2. Operational Complexity : İşletmenin/kullanmanın ne kadar kolay olduğu
UX ve Dashboard - Gösterge Paneli
Dashboard için açıklama şöyle. Yeni UX tasarımlarında, artık static gösterge panelleri yerine, kendi sorgularımızın yazılabildiği paneller tercih ediliyor.
a visual display of the most important information needed to achieve one or more objectives; consolidated and arranged on a single screen so the information can be monitored at a glance
Kötü User Experience (UX) Tasarımları
1. Menü Kalabalığı
Bir projede şöyle oldu. A işlevini yerine getiren bir menü vardı. Bir de nesneleri gösterdiğimiz Tree ve GIS vardı. A menüsü hem Tree'deki nesneye sağ tıklama menüsüne, hem GIS'te nesneye sağ tıklama menüsüne, hem de Toolbar'a yerleştirildi.
Yani aynı işleve erişim için 3 farklı yol ortaya çıktı. Bence gereksiz bir çalışmaydı
2. Yavaşlık
Burada bir örnek var. Sistemin bir müddet sonra yavaşlamaya başlıyor ve yavaşlıktan kurtulmak için CQRS modeline geçiyorlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder