25 Ağustos 2021 Çarşamba

DO-178B/C Seviyeleri

Giriş
Bu yazı DO-178B içinde bir bölümdü, ancak daha sonra uzunca bir bölüm olunca tek başına bir yazı haline getirmeye karar verdim. Açıklaması şöyle
Let’s take a look at Software Safety Levels.

DO-178B introduced (and DO-178C continued to use) the fundamental concept of the Design Assurance Level (DAL).

The DAL levels range from A-E.

These define the amount of rigor that should be applied by the design assurance process based on the contribution to Aircraft Safety.

The higher the DAL (i.e. DAL A is the highest), the more activities and objectives that must be performed and met as part of the Design Assurance process because of the more severe consequences to the aircraft should the software fail or malfunction.

Put into plain English : “You want your flight control software checked far more thoroughly than your in-flight entertainment system!”

For example looking at DAL A software there are 71 objectives to be met, vs 62 objectives to be met at DAL C.
DO-178B/C süreçlerinde A/B/C/D/E olmak üzere farklı hedefler ortaya koyan 5 farklı seviye var. Süreçlerin emniyet önceliklerinin gösteren tablo aşağıda.

Her seviyenin Objectives ve Verification Objectives sayısı şeklen şöyle


Kelimelerin Türkçeleri şöyle:
Catastrophic : Ölümcül
Hazardous/Severe-Major : Tehlikeli
Major : Önemli
Minor : Az önemli
No Effect : Etkisiz

Aynı yazılım büyük bir uçakta Level A iken daha küçük bir uçakta Level B olabilir. Seviyeler tamamen maliyet ve can kaybı sayısı ile ilgili. Örneğin Boeing büyük bir uçaktaki yazılıma çok para harcayıp Level A yapsa sıkıntı olmaz. Ancak aynı maliyeti küçük bir uçağa yüklese uçak tercih edilmez. Bu yüzden hangi seviye olması gerektiği maliyet ve kaza anındaki can kaybı sayısı ile ilgili.

Not : Seviye E olarak örnek gösterilen Eğlence Sistemi (Entertainment System) yavaş yavaş on-board veya internet üzerinden streaming media yöntemine dönüyor. Gelecekte halen Seviye E olarak sınıflandırılacağından emin değilim.

Bu seviyelerin yolcu, mürettebat ve araç üzerindeki etkilerini gösteren EASA CS-25 şekli şöyle

Catastrophic seviyede "Hull Loss" şu anlama geliyor. Yani mutlaka aracın gövdesini tahrip olması demek değil, ancak bunun gerçekleşmesi çok olası
Hull Loss is typical for this type of failure. But it is also possible (although more rare) to have a catastrophic incident without hull loss.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder