20 Şubat 2020 Perşembe

Ekip Kurma - Team Building ve İletişim

Giriş
İletişim yeteneğinin kod geliştirme ile ilgisi olmadığı söylense de, ben iletişim yeteneği gelişmemiş insanlarla beraber çalışmanın zor olduğunu düşünüyorum. Bu tür insanlar mümkünse işe alınma aşamasında elenmeli.

Aslında iletişim Soft Skills (tercümesini Sosyal Beceriler olarak yaptım) olarak tabir edilen konuya dahil. Soft Skills'in açıklaması şöyle.
Soft skills refer to the behaviors you exhibit in diverse conditions, rather than the knowledge you have as displayed by “hard skills” or technical skills. Any personality skill or trait you possess can often be described as a soft skill.

Almost all types of soft skills can fall under one of five broad types of soft skills, these skills are:
1. Work Ethic
2. Creativity
3. Communication
4. Problem-solving
5. Adaptability
1. İçe Dönük Kişilik
Ekipten birisinin içe dönük kapalı bir kişiliği olse bile ekibe selam vermemesi, konuşmaması normal bir durum değil.İçe dönük kişilik (introvert) yanlış anlaşılıyor. Açıklaması şöyle.
The biggest misconception is what an introvert actually is. People think being introverted means that you are quiet and hate people. This isn't entirely true. Introversion has to do with your energy as it relates to people. People who are extroverted get their energy from being around people. It drives them to go forward. Introverts get their energy from alone time and being around people drains that energy. This however, does not give an excuse to not socialize or have social skills. It simply means we cannot be around people as long as extroverts.
2. Dışa Dönük Kişilik
Dışa Dönük Kişilik ile İçe Dönük Kişilik bazen çatışabilir. Dışa Dönük Kişilik sohbet etmek isterken, İçe Dönük Kişilik istemeyebilir. Bunu anlayıp normal karşılamak gerekir. Açıklaması şöyle
An introvert can usually socialize enough to get along, but on a stressful day (due to work issues, family problems, or even just lack of sleep), such excess chatter just becomes intolerable. There are times when chatting for an hour isn't appropriate.
3. Ailevi Durumlar
Ekip üyeleri zaman zaman ailevi sıkıntılar çekebilir. Doğum, ölüm, boşanma, hastalık hep hayatın gerçekleri.

Gördüğüm örnekler:

Örnek
Bir örnekte bebeği vefat etmek üzere olan bir kişiye, telefon açıp statü soran yöneticisi vardı. Çok büyük projeyi yüklenmiş, takvim ve kaynak yetersizliği altında, zorunlu fazla mesai ile işleri çözmeye çalışıyordu.

Örnek
Evlilik öncesindeki insana daha fazla sorumluluk vermeye çalışan proje yöneticisi bir başka örnek.

Örnek
Doğuma giden kişinin projeden uzaklaştırılması diğer bir örnek.

4. İşten Çıkarmalar
İşten çıkarmalar sonrasında moral ister istemez düşüyor. Bazen proje bittiği için, bazen de işler iyi gitmediği için bu yapılıyor. Geride kalanlarla iletişim konusunda yapılabilecek bazı şeyler şöyle.
1. Acknowledge the layoff and the feelings of your colleagues. Avoiding the topic can extend negative feelings and disenfranchise those most impacted. You should find an opportunity to connect with your colleagues for an honest conversation about your feelings following the layoff. Perhaps reach out to hold a number of 1-on-1 conversations, or gather your team for an off-site lunch and prompt the discussion.

2. Acknowledge that everyone will be impacted differently. Some of your colleagues will feel totally okay and ready to get back to work. Others will feel anxious and worried in a way that prevents them from performing the same way they did before the layoff. There is no right or "professional" reaction to a layoff. Be open to the feelings and reactions of all of your colleagues equally.

3. Create practical solutions to new processes and responsibilities. If your team now has a greater workload, be a generator of solutions. Try out ideas for making processes in your team more efficient and predictable.

4. Create transparency about the state of the business and potential future staff changes. Layoffs are a clear indication of business trouble. Facilitate sharing facts about the state of the business and actively work to eliminate rumors. Additionally, layoffs will likely cause shifts in responsibility as roles are consolidated or reorganized. Make clear who has specific responsibilities both inside and outside of your team. Actively eliminate any sources of uncertainty and anxiety that you can.

5. Be a role model. Don't participate in gossip or complaining about the layoff. Don't disparage management or other colleagues in casual conversation. Be a model for professionalism and caring.

6. Maintain work standards and a caring meritocracy. A layoff isn't an excuse for allowing work quality to decline. Additionally, differences in productivity and quality between team members should be consistently and fairly addressed. If a team member is underperforming following the layoff, provide direct feedback and ask what you can do to help.
5. Maaş Artışını Protesto
Özellikle sıkı çalışan kişiler yeterince maaş artışı ile taktir edilmediklerini düşününce, hızlarını azaltıyorlar. Refusing to increment productivity beyond salary raise bu açıdan ilginç bir soru.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder