Giriş
Scrum'da 3 tane önemli yapı/çıktı var. Bunlar şöyle.
Backlog'dan Ne Zaman Bir Şey Silinir
Artık o iş yapılmamaya karar verince silinir. Açıklaması şöyle. İşin çok sonraya ötelenmesi backlog'dan silinmesine gerekçe değildir.
Backlog'a girecek,çıkacak şeylere ve önceliklendirmeye normalde Product Owner karar verir. Açıklaması şöyle. Yani Product Backlog, Product Owner tarafından yapılması istenen herşeyi içerir.
Açıklaması şöyle.
Backlog geliştirme ekibinden önce gitmeli. Açıklaması şöyle.
Backlog bir pipeline haline dönüştürülebilir. Buradaki soruda önce ekranların bitirilip sonra arkalarının doldurulması anlatılmış.
Sıralama
Backlog sıralı bir şekilde tutulur. Açıklaması şöyle. Sıralama (ordering) ve önceliklendirme (prioritizing ) farklı şeyler
1. Yazılım Hataları
Eğer yazılımda bir hata varsa sıralamanın belirlenmesinde gravity ve frequency katsayıları kullanılabilir. Açıklaması şöyle.
Scrum'da 3 tane önemli yapı/çıktı var. Bunlar şöyle.
- product backlog,Backlog kelimesi "Biriktirme Listesi" olarak tercüme ediliyor. Ben bu yazıda backlog kelimesini kullanmayı tercih ettim.
- sprint backlog,
- sprint goal.
Backlog'dan Ne Zaman Bir Şey Silinir
Artık o iş yapılmamaya karar verince silinir. Açıklaması şöyle. İşin çok sonraya ötelenmesi backlog'dan silinmesine gerekçe değildir.
For me, the only reason to delete (close) an item in the backlog is because you decide it will never be implemented, not because it won't be implemented for a whileProduct Backlog'un Sahibi Kimdir ve Kim Önceliklendirme Yapar
Backlog'a girecek,çıkacak şeylere ve önceliklendirmeye normalde Product Owner karar verir. Açıklaması şöyle. Yani Product Backlog, Product Owner tarafından yapılması istenen herşeyi içerir.
the Product Owner is the person who has full authority of determining what goes in and comes out of the product backlog.
Açıklaması şöyle
The Product Owner is the sole person responsible for managing the Product Backlog. Product Backlog management includes:- Clearly expressing Product Backlog items;- Ordering the items in the Product Backlog to best achieve goals and missions;- Optimizing the value of the work the Development Team performs;- Ensuring that the Product Backlog is visible, transparent, and clear to all, and shows what the Scrum Team will work on next; and,- Ensuring the Development Team understands items in the Product Backlog to the level needed.
PO'nun önceliklendirmesi bazı yerlerde uygulanmıyor. Açıklaması şöyle
Where I have worked previously, the PO owned the backlog, and the Product Manager would prioritize the backlog.
Backlog User Story Şeklinde Olmalı
The product backlog includes features to be built, enhancements, fixes, quality attributes, etc. in the form of user stories.Backlog Hazırlığı
Backlog geliştirme ekibinden önce gitmeli. Açıklaması şöyle.
Preparing the backlog well ahead of the next sprint(s) is a must. You never want the team to run out of work to do, and that work must be of highest value at that point in time as prioritized by the Product Owner. Being a Product Owner can be time-consuming.Backlog'u Sırayla İşlemek - Pipeline
Backlog bir pipeline haline dönüştürülebilir. Buradaki soruda önce ekranların bitirilip sonra arkalarının doldurulması anlatılmış.
Sıralama
Backlog sıralı bir şekilde tutulur. Açıklaması şöyle. Sıralama (ordering) ve önceliklendirme (prioritizing ) farklı şeyler
The Scrum Guide does not talk about prioritizing the Product Backlog. Instead, it talks about ordering the Product Backlog. Priority is only one factor that can be used to determine the ordering of the Product Backlog. Dependencies between work items is another factor, but the Product Owner can choose any factors that are appropriate to help maximize the delivery of value.Sıralamada dikkat edilmesi gereken noktalar şöyle. Yani en fazla fayda getirecek maddeleri önce alıp en fazla verimi almaya çalışmak.
- Ordering the items in the Product Backlog to best achieve goals and missions;Sıralama Ölçütünde Dikkate Alınabilecek Şeyler
- Optimizing the value of the work the Development Team performs;
1. Yazılım Hataları
Eğer yazılımda bir hata varsa sıralamanın belirlenmesinde gravity ve frequency katsayıları kullanılabilir. Açıklaması şöyle.
Generally you have two axes for bugs: gravity and frequency.
So obviously something grave and frequent is of the highest priority. However, something that's serious but happens rarely should be weighed roughly at the same as something that's not serious but happens often. So supposing you rate gravity from 1 to 3 and frequency from 1 to 3, the types of bugs you should probably be fixing are those which cross the diagonal defined by gravity 1, frequency 3, and gravity 3, frequency 1.
2. Müşteri Tarafından Raporlanan Hatalar
Soru şöyle
When a user reports a bug should it go directly to the programmer or should it go to qa first and must be reproduced by qa before going to the programmer?
Cevap şirketine göre değişir. Eğer Product Owner üzerinden gidilecekse, açıklaması şöyle.
It depends on your policy if you have one. It could go either way.It could also be that it goes to the PO and they should approve it before continuing with the fix or putting it in the backlog.
3. Uzmanlık Alanı
Burada ekipteki uzmanlık alanı gerektiren şeyleri yapabilecek insan sayısına dikkat etmek gerekir. Eğer sırası gelen işi yapabilecek insan müsait değilse çözüm olarak şu iki şeyden birisi yapılabilir. Açıklaması şöyle. Ya herkesi uzman yapmak gerekir. Ya da backlog'daki bir sonraki işi sprint'e almak gerekir.This is where the Development Team and Product Owner need to come to some level of understanding and agreement on how to proceed.
- One option is to do what the Development Team is doing now - everyone focuses on their particular strength if they have the capacity, even if the work they take is not the next most important.
- The other option is to work on developing the skills of the Development Team members so that everyone is more capable of taking on any piece of work.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder